"Giftermål på Besparing" er skrevet av Victoria Benedictsson som levde fra år 1850 til 1888. Ut ifra årstallene kan man plassere teksten i den moderne litteraturen (1850-1900). I denne epoken var det viktig med troen på det fornuftige samt troen på enkeltindividet. Den moderne litteraturen som vokste frem i denne tiden ble sterkt preget av det nye samfunnet som hadde vokst frem. Forfatterne fremstilte samfunnet slik det virkelig var og konsentrerte seg spesielt om hverdagslivet og hvordan den vanlige nordmann levde.
Realistene trodde at litteraturen kunne være med på å endre samfunnet. De prøvde som sagt å fremstille samfunnet slik som det var. Bak denne tanken var det å få et reformert folk.
I teksten “Giftermål på besparing” finner vi flere kjennetegn fra den moderne litteratur. Til å begynne med har vi innholdet. Innholdet forteller om hvordan småkarsfolk blir urettferdig behandlet, noe som gjenspeiler det virkelige samfunnet.
Av andre kjennetegn finner vi bl.a tegnsetting samt en del dialoger som er typiske trekk fra den moderne litteratur.
onsdag 16. september 2009
onsdag 9. september 2009
Retorikk og innlevering
Etter flere retorikk timer var det på tide med en innlevering. Innleveringen gikk ut på å gi en retorisk analyse av diktet Aust-Vågøy. Diktet var ikke særlig langt og var i grunnen ganske greit å analysere, men å analysere den retoriske delen var litt vanskeligere.
Retorikk er noe vi ikke har jobbet lenge med, noe som gjorde det uvant å analysere diktet. Selv mener jeg det gikk ganske greit, men mistanken om at noe gikk galt er stor.
Teamet retorikk har vært over middels spennende, noe jeg hadde forventet på forhånd. Håpet er at de andre teamene i norsk blir like greie, da blir faget i år ganske greit.
Retorikk er noe vi ikke har jobbet lenge med, noe som gjorde det uvant å analysere diktet. Selv mener jeg det gikk ganske greit, men mistanken om at noe gikk galt er stor.
Teamet retorikk har vært over middels spennende, noe jeg hadde forventet på forhånd. Håpet er at de andre teamene i norsk blir like greie, da blir faget i år ganske greit.
Abonner på:
Innlegg (Atom)